Lodní čerpací stanice v Chorvatsku - situace se vyvíjí.
O "bermudském trojúhelníku" pro zákazníky čerpacích stanic jsme zde již informovali 29. března 2024: Důvodem bylo, že mnoho čerpacích stanic pro lodě v Chorvatsku bylo v poslední době uzavřeno nebo zbouráno. Nyní je určitá úleva na dohled.
Ve výše zmíněném článku jsme nastínili (stále trvající) situaci s doplňováním paliva pro sportovní kapitány takto: Kvůli uzavření lodní čerpací stanice v Novalji a další lodní čerpací stanice v oblasti Mali Lošinj prakticky neexistuje možnost doplnit benzín nebo naftu mezi oběma ostrovy Rab a Cres až po Zadar.
Konkrétně: čerpací stanice INA v Crikvenici je v současné době pro lodě uzavřena; lodní čerpací stanice v Novalji na ostrově Pag byla demontována - na Pagu tedy již není žádná lodní čerpací stanice.
Kdo zde v minulosti uvízl s téměř prázdnou nádrží, měl zatím jen možnost vydat se 15 námořních mil na sever směrem na Rab, urazit 25 námořních mil směrem na Mali Lošinj nebo doufat, že nádrž vydrží přibližně 32 námořních mil do Zadaru.
Napjatá situace s doplňováním paliva pro sportovní kapitány by se mohla v blízké budoucnosti změnit k lepšímu díky novým koncesím.
Tato - v současnosti velmi napjatá - situace by se nyní mohla v příštích týdnech a měsících poněkud zmírnit, alespoň pokud index.hr dosáhne svého. Zpravodajský web 13. června informoval, že společnost má získat nové koncese na provozování čerpacích stanic v námořním sektoru.
Konkrétně se ve zprávě uvádí, že vláda rozhodla o udělení "koncese společnosti INA na užívání čerpacích stanic v námořním sektoru na omezenou dobu pěti let s pevnou a pohyblivou částí poplatku".
Koncese společnosti INA byly uděleny s cílem "chránit zájmy a bezpečnost infrastruktury pro zásobování pohonnými hmotami pro ekonomické využití stávajících čerpacích stanic v námořním sektoru", cituje článek místopředsedu vlády a ministra námořnictví, dopravy a infrastruktury Olega Butkoviće.
Změny se týkají čerpacích stanic v Bolu, Crikvenici obale, Dubrovníku Orsanu, Korčule Dominče, Uble Island Lastovo, Mali Lošinj obale a Rogači Šoltě. Celková plocha námořní oblasti, která má být společnosti INA udělena jako koncese, činí 16 318 metrů čtverečních na dobu pěti let.
Stálá část koncesionářského poplatku činí pět eur ročně za každý metr čtvereční celkové zabrané plochy, což odpovídá částce 81 590 eur. Pohyblivá část tohoto poplatku činí 4,5 procenta z výnosů dosažených na koncesní ploše, uvedl Butković.
INA (Industrija nafte) je středně velká evropská ropná společnost, která tvrdí, že hraje vedoucí roli v ropném průmyslu v Chorvatsku a významnou roli v regionu v oblasti průzkumu a těžby ropy a zemního plynu, rafinace ropy a distribuce ropy a ropných produktů.
INA, která byla založena 31. prosince 1963 pod názvem Oil and Gas Combine sloučením Naftaplinu Záhřeb s rafineriemi v Rijece a Sisaku, je akciovou společností, jejímiž největšími akcionáři jsou ropná společnost MOL a Chorvatská republika.
Podle společnosti INA v současné době spravuje regionální síť více než 500 maloobchodních prodejen v Chorvatsku a sousedních zemích.
Další pozitivní zprávou pro sportovní skippery, kteří již cestují po Chorvatsku, je, že se znovu otevřela také čerpací stanice pro lodě v marině D-Marin Dalmacija (Sukošan) (denně od 8 do 20 hodin).
Mimochodem: pomocí bezplatné aplikace SeaHelp můžete snadno zjistit, která čerpací stanice je otevřená a která ne: praktická aplikace nejenže uvádí seznam příslušných čerpacích stanic, ale také aktuální telefonní číslo na každou lodní čerpací stanici. Můžete si tak zjistit přesnou otevírací dobu ještě před vyplutím a vyhnout se nepříjemným překvapením. A to nejlepší nakonec: aplikace SeaHelp je zdarma ke stažení pro zařízení s Androidem i iOS.
www.sea-help.eu