Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Jaký kompas pro Vaši loď?
 
      Plánujete letos o dovolené delší výlety na moři? Máte v úmyslu se vypravit k některým ostrovům s potápěčskou výbavou? Nejen v těchto nejjednodušších, ale především ve všech případech delších plaveb je zapotřebí kvalitní lodní kompas. Základní informace o tom, jak vybrat kompas pro Vaši loď, má přinést tento příspěvek.

 

Ať už je účel Vaší cesty jakýkoli, základem pro volbu správného typu lodního kompasu je typ a délka Vaší lodě. Pro správnou funkci Vašeho kompasu je důležité, zda jde o malou nebo velkou plachetnici, kajak nebo motorový člun a v neposlední řadě také oblast, kde hodláte s lodí plout. Každé plavidlo se totiž chová na hadině jinak a tudíž je potřeba tlumit pokaždé jiné otřesy a náklony. Kromě toho je důležité vědět, že svět je rozdělen kvůli magnetickým anomáliím na tři zóny, kde musí být použity patřičně upravené kompasy. Jedná se o zónu A, zahrnující většinu severní polokoule, zónu B, která na ni navazuje na jihu a je již podstatně užší a nepravidelnější a zónu C, která zahrnuje prakticky celou Austrálii a Antarktidu.
Z uvedeného je zřejmé, že většinu z nás bude zajímat to, aby kompas na naší lodi byl seřízen pro zónu A.

Pro další výběr je nutné vzít v úvahu uvedená kritéria a seznámit se důkladně s řadou kompasů zvoleného výrobce, kde zbývá zvolit vyhovující velikost a design a způsob montáže. Kompasy lze většinou používat v různých polohách a mají obvykle noční osvětlení. Na trhu jsou k dostání rovněž kompasy přenosné, které je možno podle potřeby umístit do držáku v lodi a v takovém případě se výborně hodí pro použití v otevřených plavidlech.

Tady by se zdálo, že je problém již vyřešen.Naneštěstí má však každé plavidlo vlastní magnetické pole a to samozřejmě způsobuje úchylku kompasu, nazývanou odborně deviace. Tato úchylka je tím větší, čím více kovových součástí plavidlo obsahuje. Aby věc nebyla úplně jednoduchá, tato úchylka se navíc postupem času mění. Je proto nezbytné stanovit, jaká úchylka platí pro naši loď a tuto čas od času znovu zjišťovat, zpravidla vždy na začátku sezóny. Abychom určili deviaci kompasu, musíme stanovit tzv. deviační křivku.

Přesný návod na stanovení deviační křivky a všechny další podrobnosti k této problematice lze nalézt ve všech kvalitních učebnicích pro námořní kapitány.

Petr Zajíček

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>